De meeste mensen zijn meer uur per week aan het werk, dan dat ze aandacht voor het thuisfront hebben; in Nederland is de gemiddelde arbeidsduur 31 uur per week (bron: CBS). Werk is hiermee één van de belangrijkste aspecten van ons leven. Het geeft betekenis aan je leven en je zelfbeeld wordt er mede door bepaald. Voor velen van ons voelt werk en de werkomgeving als een tweede thuis. Wat missen veel mensen nu ook hun kantooromgeving door de Coronamaatregelen! Maar wat nu als je relatie in de werksfeer verstoord raakt of dreigt te raken, wat dan? Je wordt chagrijnig thuis, hebt ’s morgens geen energie wanneer je uit bed komt, krijgt op je werk niets meer uit je handen en je loopt er (soms letterlijk) op leeg. En als dit blijft smeulen zullen de gevolgen daarvan niet onopgemerkt blijven. Ziekte is in deze situatie niet altijd medisch aan te tonen, maar de situatie kan door jou zeker wel als verlammend worden gevoeld.
En wanneer jij de werkgever bent, merk jij dit zeker ook. Je werknemer is weinig productief, constructief een gesprek hierover voeren lukt niet meer en met een beetje pech worden de collega’s hierdoor ook negatief beïnvloed. De sfeer verziekt en de verhouding wordt vaak snel slechter. Ontslag is wat volgt wanneer het escaleert. De gang naar een advocaat wordt ingezet en onverenigbaarheid van karakters (incompatibilité d'humeur) wordt aangevoerd. Dit slurpt nog meer energie, van beide kanten. Helaas eindigt het vaak ook in een ‘verlies – verlies’ gevoel. Jij als werknemer bent zwaar teleurgesteld in het bedrijf, je werkgever, je collega’s etc. Jij houdt het gevoel dat je te weinig ontslagvergoeding meekrijgt. En jij als werkgever voelt eigenlijk hetzelfde, maar dan vanuit jouw visie. Jij vindt elke ontslagvergoeding te hoog, want je werknemer heeft zich toch niet aan de afspraken gehouden?
Het kan ook anders. Je kunt het gesprek aangaan, om het conflict te bespreken.
Maar hoe pak je dat nou aan?
Hierbij een aantal praktische tips, waarmee je zelf direct aan de slag kan.
- Nodig je collega uit voor een gesprek
De eerste stap, is, uiteraard, überhaupt het gesprek aan gaan. Dit is meteen ook de moeilijkste stap. Je moet zelf eerst de drempel over om iets, wat vaak al emotioneel voelt, bespreekbaar te maken. Daarnaast weet je dat er 2 uitkomsten mogelijk zijn. Het meest positieve scenario is dat het conflict opgelost wordt. Hier gaan we van uit. Als het dan eenmaal zover is, nodig je collega dan uit; op de goede manier. Zorg dat zowel jij als de ander de kans krijgt om zich voor te bereiden op wat er komen gaat. Een onverwachte confrontatie kan onnodig veel emoties opwekken en dat leidt over het algemeen tot onprofessionele en vaak irreële reacties. Wanneer je iets op wilt lossen is dat niet handig. Maar laat er ook weer niet te veel tijd overheen gaan, dan kan de ander zich van alles voor de geest halen wat er totaal niet toe doet. Stuur bijvoorbeeld om 14.00 uur een mailtje of berichtje dat je graag om 14.30 uur een gesprek wil aangaan met bv. als onderwerp: Verbeteren van onze werkrelatie. (Positieve mindset!) Zorg ook dat er een spreekkamer of ruimte beschikbaar is, waar jullie niet gestoord kunnen worden.
- Stel de werkzaamheden van de ander op prijs
Om moeilijke gesprekken op te starten helpt het vaak om eerst met iets wat wel goed is te beginnen. Het is wel lastig om lovend over iemand te praten waarmee je in conflict bent, maar door het te doen zet je al een grote stap in de goede richting. Je brengt de ander en jezelf alvast in een positieve en ontvankelijke mindset, in plaats van een verdedigende houding. Je kan complimenten maken over hoe hij of zij bepaalde zaken aanpakt of over een onlangs geleverde bijdrage aan een project bijvoorbeeld. (Let op: Wanneer je niets positiefs kan bedenken over de andere persoon, dan ben je misschien nog niet klaar om het conflict op te lossen).
- Neem een objectief standpunt in
Wanneer het gesprek op gang komt, probeer de conflict situatie dan zo objectief mogelijk te omschrijven. Wat is er eigenlijk gebeurd? Waar en wanneer is het gebeurd? Wat heeft de ander gedaan en wat heb jij gedaan? Doe geen onterechte aannames en ga het gesprek met een open houding in. Praat vanuit jezelf, jouw gevoel bij de zaken. Misschien ben je fout ingelicht, heb je zaken verkeerd geïnterpreteerd, of ken je simpelweg de andere kant van het verhaal niet. Geef elkaar de ruimte en het respect om uit te spreken.
- Bespreek de mogelijke oplossingen en concrete acties
Wanneer er voldoende ruimte is ontstaan in het gesprek, benoem dan de negatieve consequenties van het conflict, voor jou, het bedrijf en de relatie. Zorg ervoor, dat je hier vooraf ook al oplossingen voor bedacht hebt. Wanneer je dit namelijk kan benoemen, kan je ook aangeven waarom het nodig is om tot een oplossing te komen. Het zorgt er ook voor dat alle betrokkenen het probleem vanuit een ander perspectief zien. Luister naar elkaars suggesties. Hou er vooraf alvast rekening mee dat je hier en daar ook water bij de wijn zult moeten doen, dit maakt jou ook iets ontvankelijker voor de ideeën van de ander. Vertaal jullie oplossing vervolgens naar een doel, waar concrete acties aan verbonden kunnen worden. Zo kunnen jullie er beiden naar toe werken. Afhankelijk van het conflict, kun je gepaste maatregelen bedenken. Bijvoorbeeld elkaar beter uit laten praten tijdens vergaderingen, elkaar vaker hulp aanbieden, maar vergeet ook niet om af te spreken elkaar om hulp te vragen. Plan hiervoor een vast moment per maand in om te bespreken hoe dit gaat en wat er nog beter of anders kan.
🍀 Probeer samen de vorderingen te evalueren. Gaat het de goede kant op? Kunnen jullie objectief blijven? Is het probleem opgelost? Wordt de werkrelatie weer constructief?
🍀 Of merken jullie dat het vooral heel veel energie kost en dreigt uit de hand te lopen? In een dergelijk geval is het aan te raden om een bemiddelaar in te schakelen.
Reactie plaatsen
Reacties